Liceo delle Scienze Umane

Opzione

ECONOMICO-SOCIALE

Per le iscrizioni online codice: ARPS00401V

Il Liceo delle Scienze Umane è stato istituito nel 2010 con la Riforma delle scuole superiori; raccoglie l’eredità del Liceo Socio-Psico-Pedagogico e del Liceo delle Scienze Sociali, cercando di coniugare tradizione e modernità. Oltre a garantire una completa formazione culturale di tipo liceale, si propone di guidare gli studenti a conoscere meglio se stessi, gli altri e le relazioni sociali, fornendo importanti strumenti per orientarsi nel contesto sociale ed economico. Le materie caratterizzanti sono le scienze sociali, o appunto scienze umane, quali l’antropologia, la psicologia, la sociologia; l’opzione economico-sociale ha una curvatura sul diritto e l’economia, materia presente per tre ore settimanali; lo studio del latino è sostituito dall’apprendimento di una seconda lingua straniera. È una scuola formativa, ideale sia per concludere il percorso di studi, che per il proseguimento all’università.



PIANO DI STUDI

Discipline Orario settimanale
(biennio)
Orario settimanale
(triennio)
Lingua e letteratura italiana 4 4
Storia e Geografia 3
Storia 2
Filosofia 2
Scienze Umane 3 3
Diritto ed Economia 3 3
Lingua e letteratura inglese 3 3
Lingua e letteratura francese 3 3
Matematica (e informatica nel biennio) 3 3
Fisica 2
Scienze naturali, biologia, chimica… 2
Storia dell’arte 2
Scienze motorie e sportive 2 2
Religione cattolica o attività alternative 1 1
Tot. ore settimanali 27 30

 

TEMPO SCUOLA

Il Liceo delle Scienze Umane secondo la Riforma prevede un tempo scuola di 27 ore al biennio e di 30 ore al triennio; settimanalmente è così organizzato:

Orario LUN MAR MER GIO VEN SAB
08:25 – 09:25 1 6 10 15 19 24
09:25 – 10:25 2 7 11 16 20 25
10:25 – 11:15 3 8 12 17 21 26
11:15 – 11:30 intervallo
11:30 – 12:25 4 9 13 18 22 27
12:25 – 13:30 5 28 14 29 23 30

SEDE

Il Liceo delle Scienze Umane è situato al n. 54 di via Madonna del Rivaio – Tel. 0575 659986 (entrata dal cancello adiacente alla Chiesa di Rivaio oppure dal centro ricreativo di viale Mazzini). Castiglion Fiorentino è raggiungibile con il treno, linea Firenze – Chiusi, oppure tramite autobus; sono attivate corse di linea sincronizzate con gli orari scolastici da ogni parte della Valdichiana. La scuola dista ca. 200 m dalla stazione ferroviaria, la fermata degli autobus è a pochi passi dalla scuola. Gli uffici di segreteria e presidenza si trovano nel centro storico, in via Roma 2; un giorno alla settimana gli utenti possono fruire del servizio segreteria e presidenza all’interno della sede di Rivaio.


STRUTTURE

L’edificio scolastico è stato recentemente ristrutturato, è a norma sicurezza ai sensi del D. Lgs. 81/08, è funzionale, le rifiniture sono curate. Al piano terra è situata l’aula magna, il laboratorio di informatica, ai piani superiori le aule. Le attività motorie e sportive si svolgono nella palestra adiacente. Gli studenti possono fruire di un punto ristoro con distributori automatici e durante l’intervallo di un servizio colazioni tramite fornitore.


ATTIVITÀ

  • Madrelingua: nel triennio l’insegnamento delle lingue straniere prevede la compresenza di un docente di madrelingua per un’ora alla settimana;
  • ECDL: l’Istituto è centro di esami per la patente europea del computer; gli esami si svolgono nel laboratorio di informatica e su richiesta sono preceduti da corsi intensivi tenuti dai docenti dell’Istituto; la scuola si avvale di un tecnico di laboratorio specializzato nelle nuove tecnologie;
  • Certificazione europea lingue straniere: l’Istituto è centro esami Cambridge per la certificazione europea nella lingua inglese e presenta studenti per la certificazione DELF nella lingua francese; a tal fine si avvale anche della collaborazione di docenti di madrelingua;
  • Stage: con la finalità di favorire l’inserimento nel mondo produttivo, sono in fase di progettazione stage in enti, associazioni, cooperative a vocazione sociale del territorio;
  • Viaggi di istruzione: il Regolamento d’Istituto prevede 2 viaggi di istruzione di 4 giorni, uno nel primo e uno nel secondo biennio, sono inoltre organizzate visite guidate di un giorno a mostre, musei, eventi, ecc. per le classi quinte è previsto un viaggio di 6 giorni, di norma in una importante città europea;
  • Registro elettronico: ai genitori viene consegnata una password con la quale possono accedere da qualsiasi postazione internet al registro personale dello studente e verificare assenze, entrate in ritardo, uscite anticipate, valutazioni scritte e orali nelle varie materie.

Progetti

In occasione del 25 novembre “Giornata Internazionale per l’eliminazione della violenza contro le donne”:

“OTETOMAN #TRAME DI DONNE” incontra il Liceo Giovanni Da Castiglione
http://www.lestanzedelse.it/OTETOMAN_2.html

Nella convinzione che attraverso una realizzazione creativa si possano veicolare messaggi importanti in maniera “leggera” ma emotivamente più incisiva, ho proposto alla classe 4S la visione del video-progetto “OTETOMAN #TRAME DI DONNE”  (https://vimeo.com/483464394), per riflettere sulla giornata contro la violenza sulle donne. Il video, ideato da Michela Caccavale dell’Associazione culturale Le stanze del Sé di Rosignano Solvay (LI), da anni impegnata nella diffusione delle Artiterapie, nella promozione della solidarietà sociale, civile e culturale, è stato realizzato con i contributi filmati inviati da donne che hanno voluto raccontare il loro essere donna attraverso azioni quotidiane, ma anche artistiche e creative (la danza, il gesto, il disegno). Ad accompagnare la sequenza delle immagini il brano Ain’t got no… di Nina Simone, talentuosa artista ma anche testimone importante per la sua storia di donna e il suo impegno civile.

L’efficace narrazione delle immagini, l’accessibilità linguistica del brano, ben si prestavano ad avviare un confronto sul tema della violenza contro le donne, tanto più in considerazione dell’indirizzo studi, il Liceo delle Scienze Umane, che nel proprio nel triennio affronta temi quali i diritti civili e umani. La 4S, classe vivace e curiosa, ha ben accolto questa proposta didattica e di impegno civile che ha portato a un confronto di opinioni riguardo alla realizzazione del video, al brano musicale nonché al messaggio trasmesso. Di seguito si riportano gli elaborati degli alunni che si sono distinti per impegno e originalità delle osservazioni (Laura Stanganini, docente di lingua inglese – Liceo delle Scienze Umane “Giovanni da Castiglione”).

Students’ comments
“The song and video create a perfect mix to send such a strong message”
Link: https://vimeo.com/483464394

The song is an anthem against violence, all forms of violence. It was written at the time when the Vietnam War provoked the reaction of young Americans, who claimed their right to decide for their lives. This message against violence is still relevant today. The song written by a woman can help all women to proof their identity. I agree with this message, because in my opinion a woman must be herself no matter what others think.
In Nina Simone’s career there are various stages: from the fight against violence against women, to the defense of human rights. Her songs are often quoted, not only in music history but also in films dealing with social issues.
The affirmation of the woman as a person, owner of her body, of her feelings and sole responsible for her actions is the main topic of the song “Ain’t Got No, I Got Life”, which acts as a soundtrack to the video “OTETOMAN #TRAME DI DONNE”.

This short film relies on images of women, who perform various activities, from ordinary ones to those requiring greater professionalism, with the aim of explaining visually the concept that each of these women is a person, with her own characteristics.
The only written words that appear in the video are the names of women who have distinguished themselves in history, not only for their extraordinary talent, but also for being able to arise in a society that recognizes above all the value of man.
From Hypatia, a symbol of the era of the library of Alexandria, which lost her life to defend her autonomy, to Artemisia Gentileschi, emblem of the female ability to make art in a period in which only male authors were appreciated, passing through Indira Gandhi’s fighting force, up to the Franca Rame’s civil commitment: she made her life an example of strength and reaction, despite paying for political and social positions even suffering acts of violence.

Any initiative that manages to arouse interest and draw attention to the problem of the integration of women into society is certainly to be welcomed.

In 2020, I believe that this kind of awareness-raising should be superfluous, because many women are now part of the world of work and manage to affirm their professionalism in every field, however it is still difficult. A woman is expected to be able to combine family and work commitments: often she is paid less than a man and has less consideration. (Annalisa)

It is a beautiful video, very strong and gentle at the same time, because it talks about women who suffer violence, and it talks about the rights that they do not have. I think that violence is a very bad thing on any male or female person, and also on any animal, especially on weaker people or animals, because in that case you are not a strong person but a coward. The best thing to do when a woman suffers violence (because women suffer much more violence than men) is to call for help, and avoid saying nothing and being silent. (Lorenzo)

From my point of view, the video is intended to lead to others the fact that, violence against women, in addition to being an act devoid of any dignity, is a very present and still current social problem, despite the evolution of our society. Today, violence is fashionable and, therefore, speaking against it requires courage. Not only the courage to say enough but also to act consistently. Moreover, in my opinion it is not a quite easy subject to deal with, not only because it is sensitive, but in general people only dwell on the tip of the iceberg. I think it is even harder for the person who is suffering the violence… and it is even harder to find the courage to turn to someone. Very often, violence is described superficially, only with physical and sexual violence, but actually the problem is much more rooted.  I suppose, the video wants to demonstrate through its images: power, strength, carefreeness, sincerity, beauty but above all the freedom that women have and must have.  I appreciated the musical choice; Nina Simone is a great author and honestly, I think this song is perfect. The song and video create a perfect mix to send such a strong message.  (Elena)

The Otetoman is a fantastic video project aimed at raising public awareness of one of the most devastating violations of human rights: to help women who suffer violence, both in the workplace and in the family … and to support us all, one with the other, especially on the occasion of November 25th, International Day for the Elimination of Violence Against Women, established by the United Nations General Assembly,
The soundtrack is by Nina Simone, who fought in a society like that of the USA, that denied African Americans dignity, equality and even the means to conquer it. Nina Simone, thanks to the help of other women, contributed greatly to a slow and difficult process of emancipation.

With her song  “Ain’t got no – i got life”, together with the images in the video she transmits in my opinion an important act that women make towards other women, to help them to realize how much they are worth, since women very often forget it and let themselves be overwhelmed. On the contrary women are so strong that they are able to react with dignity and silence to what are real injustices, real violence in all areas: not only within the family but also to violence and gender disparities in the workplace as well as in the most demanding professions, where more physical strength is needed, for example dance, as we can see in this video.
Furthermore, all the women who are mentioned with their mouths and red lipstick are women who have been victims of violence worldwide, both physical and psychological. The consequences of violence can determine for the most sensitive women isolation or inability to work …
In my opinion, these women teach us to be very proud, strong and to have dignity as well as to be rebel against executioners of violence.
Women have to face challenges in every sphere in the course of their life, but they are all challenges that women with their strength are able to face.  WE WOMEN ARE STRONG! (Roberta)

I think this video has a very deep meaning and in particular I’ve noticed three things:

  • First, there are red shoes and clothes with which women are dressed: these represent the symbol of the fight against violence against women. Shoes have always been what a woman shows off with joy and desire to live, but they are dyed red, like the color of blood and death.
  • In this video we see all women who dance and have fun, like butterflies, but if they do not have the strength to react to violence they remain locked in a cage, destined to die.
  • The hands that we see since the beginning, in my opinion, have a story behind them, that of the relationship between a man and a woman. At first the woman sees herself protected near him but then there is a moment of violence in which the man mistreats her, then everything goes quiet until the violence is repeated, and so on.

I like the song a lot, even if it’s not very suitable for this video; because the video makes me think about violence against women, while the song makes me think that we spend most of our lives complaining about everything we don’t think we have, and we want everything other people have. We don’t realize that instead we are very lucky and we have the most important things: we have ourselves, we have life and we have all those things that seem normal to us, but in reality they are fundamental. There are people who haven’t been given the same opportunity as us. Only when things fail us, can we understand how important they were: when we see people who lack sight or a part of their body then we feel really lucky. (Desirée)

[masterslider id=”7″]

X